“WhatsApp Paralı Olacak!” İddiası Gerçek mi?
Her yıl klâsik olarak paylaşılan “WhatsApp ücretli oluyor” haberlerinin bir yenisi daha geçtiğimiz günlerde gündem oldu. Kimi haber siteleri, Mark Zuckerberg’ün açıklamasını yanlış bir halde yorumlayarak internet dünyasında ufak çaplı bir infial yarattı.
Özellikle tık peşinde koşmak için atılan başlıklarla büyük kitlelere erişen haberlerde “Zuckerberg, WhatsApp’ı ücretli yapacağını açıkladı” üzere keskin tabirler yer aldı. Fakat işin aslı elbette bu değildi.
İnternette gündem olan o haberlerden biri:
Kimisi haberi ciddiye aldı, kimisi dalga geçti:
Zuckerberg’ün açıklamasında ne dediğine bakalım:
Mark Zuckerberg, yanlış anlaşılan açıklamalarına geçtiğimiz perşembe günü yaptığı toplantıda yer verdi. 11 bini aşkın çalışanın işten çıkarılmasının akabinde çalışanlarıyla bir ortaya gelen Zuckerberg, metaverse ve şirketin satışlarına değindi. Kendisinin açıklaması şu biçimdeydi:
“Metaverse gibi çok uzun vadeli fırsatlar hakkında çok konuşuyoruz ancak gerçek şu ki biz, WhatsApp ve Messenger’dan daha fazla para kazanmak için çalışırken iş amaçlı mesajlaşma muhtemelen işimizin bir sonraki temel direği olacak.”
Zuckerberg’ün açıklamasında yanlış aktarılan nokta da aslında buradaki anahtar kalıptı: İş hedefli iletileşme (business messaging). Zuckerberg, hepimizin kullandığı, WhatsApp’ın ve Messenger’ın şahsî iletileşme hizmetleri hakkında rastgele bir tabir kullanmadı. Bu, WhatsApp Business ve Messenger’ın işletmelere sunduğu hizmetler için geçerli bir açıklamaydı.
Zuckerberg’ün açıklamasını da ufak bir biçimde özetleyecek olursak: WhatsApp ve Messenger’ın iş emelli kullanımının şirkete metaverse’ten daha fazla çıkar getireceğine işaret edildi.
Öte yandan haberlerde yer alan ‘aylık 1 dolar ücret’ üzere bir sözün hiçbir temeli bulunmuyor.
Peki bu türlü bir ihtimal hiç mi yok? Geçmişe ve bugüne yüzeysel bir ışık tutalım:
WhatsApp, birinci çıktığında ve Facebook (Meta) bünyesine katıldığında aslında fiyatlı bir uygulamaydı. Kullanıcılar, uygulamayı bir yıl fiyatsız kullanabiliyor, sonrasında her yıl için ekstra bir dolar fiyat ödüyordu.
Bu fiyatlı sistem, 2016 yılının haziran ayında kaldırıldı. O periyot bir blog yazısı paylaşan şirket, fiyatlı sistemin ‘çok da iyi çalışmadığını’ tespit ettiklerini, birçok WhatsApp kullanıcısının da kredi kartı olmadığını açıklamıştı.
WhatsApp, fiyatlı sisteme veda ettiği sıralarda bir milyar civarı aylık etkin kullanıcıya sahipti. Bu sayı, günümüzde iki milyarın üzerinde seyrediyor.
Bu kadar fazla kullanıcının olduğu bir platformu aylık ya da yıllık fiyata tabi tutmak, kullanıcı sayısında büyük bir düşüşe neden olabilir. Bu da mevcut WhatsApp Business işlerinin düşüşüne yol açacağından, Meta da haliyle hem para hem de prestij kaybetmiş olur.